Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Zorg, coaching & begeleiding in het onderwijs

Instelling: Universiteit Gent

Docent: Hilde Van Keer

Algemene info

Master pedagogie en onderwijskunde

 

In Zorg, coaching en begeleiding in het onderwijs begeleiden masterstudenten pedagogiek en onderwijskunde leerlingen uit het vijfde en/of zesde leerjaar met een kwetsbare achtergrond (zowel autochtone als leerlingen met een migratieachtergrond) rond zelfregulerend leren en dit in de klas tijdens de schooluren. De begeleiding loopt wekelijks een volledige namiddag in kleine vaste groepjes en dit over een volledig semester in vaste partnerscholen.

Doelstellingen richten zich tot volgende actoren:

  • leerlingen (kansrijker maken door expliciet te werken aan competenties rond ‘zelfregulerend leren’),
  • masterstudenten (kennismaken en bewuster leren omgaan met diversiteit, gelijke onderwijskansen en begeleiding op maat van leerlingen),
  • leerkrachten (gefundeerde aanpak van ‘zelfregulerend leren’ nastreven door reflectie omtrent de eigen instructieaanpak en de plaats van ‘zelfregulerend leren’ hierin),
  • ouders (informeren en activeren rond ondersteunen van ‘zelfregulerend leren’),