Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Urban diversities

Instelling: Odisee hogeschool

Docenten: Erik Claes, Mieke Schrooten, Sylvie Van Dam & Nele Gulinck

Algemene info

Bachelor sociaal werk

Keuzevak

Aantal studiepunten: 6

Gemiddeld aantal studenten: 6

 

In samenwerking met hogeronderwijsinstellingen uit vier Europese landen ontwikkelde Odisee het service-learning vak ‘Urban diversities: challenges for social work’.

Studenten gaan in dit vak een sociaal traject aan vanuit het principe van community service-learning. Ze leren stedelijke complexiteiten en spanningen herkennen en ermee aan de slag gaan. Via kennisclips krijgen studenten input rond allerlei diversiteit gerelateerde kwesties en mechanismen. Samen met docenten, sociaal werkers en stadsbewoners reflecteren ze over deze kwesties en maken ze een analyse van stedelijke uitdagingen in Brussel en de mogelijke rol van sociaal werkers hierin. Ook verfijnen en produceren ze gezamenlijk nieuwe vormen van kennis en handelingskaders rond sociaal werk in een stedelijke context. Op basis hiervan nemen studenten op internationaal niveau deel aan online uitwisselings- en reflectiemomenten. Op deze manier wordt het mogelijk om de contexten van andere landen mee te nemen in de reflectie op de eigen service-learning ervaring.

“‘De grootstad vraagt om ander sociaal werk.” – docent