Tools: opleidings- & ondersteuningsmaterialen

Webinars & opnames van het netwerk

Het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs organiseert elk jaar een netwerkevent voor docenten en onderwijsondersteuners over een specifiek thema in service-learning. Verschillende van die sessies zijn ook digitaal beschikbaar. (Her)bekijk ze hier!

Considerations and Strategies for Evaluating Service-Learning Impact – Andrew Furco

Service-learning, world-centred education and the question of the person – Gert Biesta

Transforming Communities: lessons learnt from Kenya

– Aloys Otieno Ojore

Service-learning voor duurzaamheid

Mogelijkheden & uitdagingen van online service-learning

Service-learning & diversiteit in een grootstedelijke context

Service-learning Good Practices

Materialen voor docenten

Op zoek naar inspiratie voor de ontwikkeling van je eigen vak? Zoek je inspiratie voor het invullen van de reflectie en/of evaluatie in jouw service-learning vak? Deze tools helpen je alvast op weg!

CSL stappenplan

UGent

Bron: Onderwijstips UGent

UGent werkte een stappenplan uit voor docenten die aan de slag willen met Community Service Learning (CSL) in een bestaand vak.

Ontwerp van reflectie

KU Leuven

Bron: Service-learning KU Leuven

Het Service-learning team van KU Leuven bracht heel wat info en materiaal samen voor het ontwerp van reflectie in service-learning.

Online cursus:

Digital Empowerment voor hoger onderwijs docenten 

Bron: Erasmus+ project SLIDE

MOOC (massive online open course) die docenten in het hoger onderwijs ondersteunt in het versterken van hun eigen digitale competenties en digitaal lesontwerp volgens de principes van ‘inclusive learning design’, met expliciete aandacht voor digitaal uitgesloten (studenten)groepen.

UNICORN Staff training handbook

Bron: Erasmus+ project UNICORN

Handboek voor hoger onderwijs docenten en maatschappelijke partners betrokken bij een (internationaal) service-learning project. Het handboek is gebaseerd op de ‘UNICORN Taxonomy’ welke een raamwerk biedt voor ‘essentiële’ componenten van service-learning praktijken.

Docentengids:

CSL & Urban Complexities

Bron: Erasmus+ project Urban Diversities

Gids voor de opzet van Community Service Learning projecten in complexe grootstedelijke settings met aandacht voor de noden van en meerwaarde voor betrokken stakeholders. De gids is in de eerste plaats gericht aan docenten binnen sociaal werk opleidingen.

Materialen voor studenten

Ook voor studenten is er online heel wat materiaal beschikbaar dat hen kan ondersteunen bij hun service-learning ervaring.

Online cursus: Digital Development for students

Bron: Erasmus+ project SLIDE

MOOC (massive online open course) die docenten in het hoger onderwijs ondersteunt in het versterken van hun eigen digitale competenties en digitaal lesontwerp volgens de principes van ‘inclusive learning design’, met expliciete aandacht voor digitaal uitgesloten (studenten)groepen.

Online cursus: UNICORN MOOC

Bron: Erasmus+ project UNICORN

De MOOC is gericht op de ondersteuning van studenten die een internationale uitwisseling combineren met een service-learning ervaring in het buitenland. De MOOC focust op twee centrale thema’s: (1) service-learning & community engagement (definitie, methodologie, doelstellingen, fasen, etc.), en (2) Interculturele competenties.

Andere tools

TEFCE Toolbox

Bron: Erasmus+ project TEFCE

De TEFCE toolbox is een zelfevaluatietool voor hogeronderwijsinstellingen om na te gaan in hoeverre maatschappelijk engagement ingebed zit in de instelling en waar kansen zijn om dit verder te ontwikkelen en te institutionaliseren.

Service-Learning & Digital Empowerment Infographics

Bron: Erasmus+ project SLIDE

Infographics die de noden, meerwaarde en succesvoorwaarden samenvatten van service-learning en digital empowerment voor 4 stakeholdergroepen: studenten, maatschappelijke partners, docenten en hogeronderwijsinstellingen

Infographic ‘Engaging Community Partners in SL’

Bron: Erasmus+ project UNICORN

De infographic ‘Engaging Community Partners in SL experiences’ is ontwikkeld als visuele ondersteuning in het opzetten van duurzame service-learning partnerschappen tussen hogeronderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties.