Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
NxT Ambassador
Instelling: Karel de Grote Hogeschool
Docent: Sam Serrein
In dit vak sturen we studenten letterlijk en figuurlijk de wereld in. Ze denken na over welke bijdrage ze vanuit hun opleiding kunnen leveren aan concrete maatschappelijke uitdagingen in hackathons, makeathons en conferenties. Daarnaast engageren ze zich als ambassadeur voor de brede STEM-sector. Via workshops in scholen en organisaties, het begeleiden van coderdojo’s, peer tutoring, e.a. brengen ze jongeren van diverse doelgroepen in contact met de kansen en mogelijkheden die een opleiding en/of job in STEM voor hen kan bieden.
Initieel bedoeld om onze studenten in de wereld te brengen en de opleiding te promoten, namen we meer en meer een brede maatschappelijke focus. Het kader van service-leren hielp ons de pijlers ‘reflectie’ en ‘leren’ vorm te geven en te verduurzamen. Daarnaast zetten we in op meer structurele partnerschappen, zodat de wederzijdse (leer)winst groter en duurzamer is.
“Dit vak heeft me zeker en vast in positieve zin verrast. Ik had niet gedacht dat er zulke leuke en leerrijke momenten bij zouden zijn. Ik ben trots op onze richting en vond het leuk om dit met anderen te kunnen delen en anderen te kunnen helpen.” – student
Algemene info
Bachelor Multimedia & Creative Technologies
Plichtvak
Aantal studiepunten: 5
Gemiddeld aantal studenten: 35