Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Maatschappelijk engageren

Instelling: Odisee Hogeschool – campus           Sint-Niklaas

Docenten: Ellen Van den Berghe & Ruth Van Uytvanck

Algemene info

Educatieve bachelor lager onderwijs

Plichtvak

Aantal studiepunten: 3

Gemiddeld aantal studenten: 30

 

Via de didactische voorwaarden en sleutelcompetenties van leren in en voor diversiteit komen de studenten in contact met de diverse maatschappij rondom hen. In het vak ‘Identiteit in diversiteit 3’ is het de bedoeling dat de studenten echt kennismaken met de maatschappij rondom hen.

De studenten leren een doelgroep kennen waarmee ze weinig vertrouwd zijn in een context die buiten hun comfortzone ligt. De bedoeling is dat ze loskomen van hun vooroordelen, inzien wat een meervoudige identiteit betekent en zich in verbondenheid openstellen naar anderen. Vanuit hun ervaring als leerkracht-in-wording dragen ze hun steentje bij, maar stellen ze zich vooral ook open naar de ervaring.

Ze draaien een periode mee in organisaties met een maatschappelijke relevantie. Voorbeelden van organisaties waarin studenten meedraaien zijn OKAN-klassen, asielcentra, voorzieningen voor mensen met een beperking, taalstages, onthaalcentra voor maatschappelijk kwetsbare kinderen,… Achteraf gaan ze met deze inzichten aan de slag en wisselen ze hun ervaringen uit met hun medestudenten via de methodiek van intervisie. Door deze ervaring buiten de schoolmuren verbreden ze hun visie als leerkracht.

“De ervaringen met A. hebben ervoor gezorgd dat ik een aantal theoretische kaders meer begrijp. Elementen zoals meervoudige identiteit, migratie, meertaligheid en kansarmoede krijgen voor mij een concretere en diepere betekenis.” – student