Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
Live Project
Instelling: Universiteit Hasselt
Docent: Liesbeth Huybrechts
Algemene info
Plichtvak
Aantal studiepunten: 3
Gemiddeld aantal studenten: 90
Opleidingen:
-
- Master architectuur
- Master interieurarchituur
De eerste twee weken van het academiejaar trekken de masterstudenten architectuur en interieurarchitectuur eropuit voor het Live Project. De studenten en begeleiders stappen in een ontwerpproces, samen met lokale bewoners, beleidsmakers, verenigingen etc. om na te denken over de toekomstmogelijkheden van een bepaalde plaats of ruimtelijke kwestie door middel van kritisch ontwerpend onderzoek.
De studenten gaan twee weken op de plaats in kwestie werken om door middel van interviews, mappings, ontwerpen en bouwen de vraag en potentiële kansen scherp te krijgen en tastbaar te maken door middel van (tijdelijke) ‘prototypes’. Deze prototypes worden tijdens een slotevenement aan de lokale stakeholders overgedragen.
Twee voorbeelden van studentenprojecten:
“In het begin verwachtte ik een eenvoudige focus op fysieke infrastructuur, zoals fietspaden of parkeerplaatsen. Tijdens het project besefte ik echter dat mobiliteit een veel breder vraagstuk is, waarbij sociale en psychologische aspecten, zoals veiligheidsgevoel en inclusiviteit een grote rol spelen. Mijn perspectief verschoof naar het belang van participatie en interactie met de gemeenschap om duurzame oplossingen te creëren.” – student
“In de loop van het project veranderden onze verwachtingen. Aanvankelijk hadden we als ontwerpers een top-down ontwerp uitgewerkt, maar door gerichte interviews met de leerlingen zelf, kregen we een beter zicht op hun noden en wensen. Dit leidde tot aanpassingen in ons ontwerp, zodat het beter aansloot bij wat écht nodig was.” – student
© Vlaams Netwerk voor Service-Learning in het Hoger Onderwijs | 2025
p/a UCSIA vzw, Koningstraat 2, 2000 Antwerpen