Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

IT & Society

Instelling: UCLL

Docent: Kevin Huysegoms

Algemene info

Bachelor toegepaste informatica

Plichtvak

Aantal studiepunten: 6

Gemiddeld aantal studenten: 150

 

Door service-learning verlaten de studenten hun vertrouwde (technische) omgeving om reeds tijdens de opleiding het bewustzijn te stimuleren dat IT & bedrijven in functie staan van een bredere maatschappelijke context.

De student gaat bij een organisatie mee aan de slag in de dagdagelijkse werking binnen de context van digitale inclusie. Immers, 46% van de Belgische bevolking is geïdentificeerd als digitaal kwetsbaar. De studenten Toegepaste Informatica treden hiermee stevig uit hun comfortzone en voeren een service van 20 uur op maat van de partner of project.

Tijdens deze periode leert de student (beter) de betekenis van maatschappelijk engagement kennen, reflecteren, kritische nadenken (o.a. rond ethische kwesties, zoals digitale inclusie) en worden ze zich bewust van de positieve en negatieve impact van technologie op mens en maatschappij en het steentje dat ze hieraan (mogelijks) bij kunnen dragen als toekomstig IT’er.

 Studenten nemen in dit vak -vaak kwetsbare- doelgroepen mee in de virtuele wereld en werken samen met hun aan het vergroten van hun digitale competenties om mee te blijven in de constant evoluerende wereld van nieuwe apps, websites en digitale diensten.

Meer info op IT-talent @ your service (learning) | UCLL

“Dit initiatief is belangrijk om af te stappen van de perceptie ‘ik kan het dus iedereen kan het’. Het is van groot belang dat men bij de aanvang van het creëren van digitale tools, websites en toepassingen ouderen, laaggeletterden, anderstaligen, en mensen met een beperking,… in het achterhoofd houdt, maar ook betrekt. Inclusion by design is iets dat nog veel te weinig wordt gedaan door organisaties en overheden. Rekening houden met toegankelijkheid, herkenbaarheid, klare taal, visuele en auditieve ondersteuning, enz. is hierin zeer belangrijk. Focusgroepen organiseren en toepassingen laten testen door verschillende doelgroepen is enkel een verrijking van je digitale product.” – medewerker Digidak (maatschappelijke partner)