Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Digital Experience Design

Instelling: Thomas More hogeschool

Docent: Filip Burgelman

Algemene info

Bachelor Interactive Multimedia Design

Plichtvak

Aantal studiepunten: 3

Gemiddeld aantal studenten: 60

 

Binnen het vak ‘Digital Experience Design’ in de eerste fase van de bachelor Interactive Multimedia Design worden studenten ondergedompeld in de wereld van cultuurbeleving. Bedoeling is dat studenten bewust nadenken over hun persoonlijke kijk op cultuurbeleving én het belang van cultuurbeleving op maatschappelijk vlak. Ze dienen een digitaal product (concept) uit te werken dat een antwoord zou kunnen bieden op een concrete nood die leeft binnen een cultuurorganisatie.

Service-learning wordt ingezet als methodiek om studenten te laten stilstaan bij de manier waarop ze naar een bepaald onderwerp kijken. Het gaat hier om een indirecte vorm van service-learning, aangezien de studenten geen fysieke service verlenen.

Via reflectie en deskresearch verruimen studenten hun blik op cultuurbeleving. Ze worden hierin begeleid via drie concrete vlog-opdrachten:

  1. Studenten maken een vlog waarin ze reflecteren over wat cultuurbeleving voor henzelf betekent, wat de maatschappelijke relevantie ervan is, etc.
  2. Studenten kiezen een cultuurdomein waar ze minder of niet vertrouwd mee zijn en zoeken a.d.h.v. deskresearch informatie op. In de vlog bespreken ze de resultaten van dit onderzoek.
  3. Studenten maken een wrap-up eindvlog waarin ze terugblikken op de voorgaande vlogs en inzicht geven in wat ze geleerd hebben.

De vlogs worden gedeeld via een Padlet en studenten moesten elkaars vlogs van feedback voorzien.

“De grootste les is het besef van onze eigen onwetendheid over maatschappelijke problemen en de invloed van framing, waarbij empathie en medeleven ons leren om de kloof tussen eigenbelang en de ruimere gemeenschap te overbruggen en elkaars verhalen werkelijk te zien.” – student