Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
Community Service Learning
Instelling: Universiteit Antwerpen
Docenten: Gerlinde Verbist & Eva Van Moer
Algemene info
Instellingsbreed bachelor- & mastervak
Keuzevak
Aantal studiepunten: 3
Gemiddeld aantal studenten: 40
Aan Universiteit Antwerpen kunnen alle bachelor- en masterstudenten, uit alle opleidingen, zich inschrijven voor het vak Community Service Learning. Deze studenten zijn opgeleid in andere vakspecifieke disciplines en kijken, werken en reflecteren in interdisciplinair samengestelde groepjes rond actuele noden van organisaties. Alle actoren vinden de interdisciplinaire samenwerking op gebied van academische verdieping een meerwaarde. Door de verschillende kennis, standpunten, academische en persoonlijke competenties met elkaar te verbinden, is het eenvoudiger om de nood adequaat te beantwoorden en wordt er vaak sneller een antwoord gevonden. Door interdisciplinair samen te werken, krijgen de studenten een concreter en meer gedifferentieerd beeld op de nood, wat automatisch leidt tot meer initiatief. Reflecteren gaat ook makkelijker omdat verschillende standpunten elkaar juist extra versterken.
In de reflectiesessies worden de studenten uit hun bestaand (reeds interdisciplinair) groepje getrokken om samen te reflecteren over hun eigen ervaringen, maar ook over de ervaringen die anderen in een andere context hebben. In deze reflectiesessies zijn naast een supervisor ook medestudenten aanwezig die de rol van critical peers (kritische vriend) opnemen. Ze zijn kritisch maar opbouwend naar anderen en zichzelf, en tillen elkaar naar een hoger niveau. Ze leren verschillende standpunten samen te leggen, te overzien en te verbinden. De studenten zelf geven vaak aan dat dit fijne sessies zijn omdat ze zich ondersteund voelen, inspiratie krijgen en ook graag mee nadenken over situaties en uitdagingen van medestudenten.
“De theorie bood een solide basis, maar de toepassing in de praktijk vereiste een meer genuanceerd begrip van sociale dynamiek en menselijk gedrag. Dit kon ik alleen verwerven door op een directe manier betrokken te zijn bij de gemeenschap en het project.” – student computerwetenschappen