Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Community Archeaology

Instelling: KU Leuven

Docenten: Marianne Toonen & Bart Vanmontfort

Algemene info

Master archeologie

Keuzetraject binnen de Professionele stage

Aantal studiepunten: 6

Gemiddeld aantal studenten: 3

 

Het Community Archaeology-project wil het ‘brede’ publiek laten kennis maken met erfgoed en archeologie. Het project focust daarbij op maatschappelijke groepen die minder vaak toegang hebben tot de traditionele archeologische publieksactiviteiten zoals lezingen of sitebezoeken. Daarom gaan studenten aan de slag met respectievelijk kinderen uit kansarme buurten en bewoners van woonzorgcentra.

Masterstudenten uit de opleiding archeologie zorgen voor op maat gemaakte interactieve workshops en
activiteiten rond grote maatschappelijke thema’s (vb. voedselvoorziening). Gebruik makend van archeologische voorwerpen gaan ze samen op zoek naar patronen, kennis en betekenis, en leggen ze verbanden tussen verleden en heden. De studenten reflecteren ten slotte over de maatschappelijke rol van de archeoloog.

“Kinderen durven soms wel eens vragen te stellen waarbij ik denk ‘daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht waarom ik dat eigenlijk denk of dat eigenlijk weet. Het zet je zo wel aan tot denken’.” – student

“De meerwaarde voor mij en vooral voor mijn studenten is enorm groot. Ik zie heel goed dat ze heel hard moeten werken om hun verhaal verkocht te krijgen hier. Maar dat het hen wel goed doet, dat het hen heel veel bijleert om hun passie van de archeologie te vertalen voor kinderen.” – docent Marianne Toonen