Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
Assistent in diverse contexten – KLIMAX! project
Instelling: HoGent
Docenten: Jo Cochuyt, Gerda De Bock, Muriel De Kestelier, Veerle Lagaert & Sandra Vanhaute
Algemene info
Educatieve bachelor secundair onderwijs
Plichtvak
Gemiddeld aantal studenten: 40
In het tweede semester van het tweede modeltraject onderzoeken de studenten binnen hun vakgebied een duurzaamheidsprobleem op hun niveau en gebruiken hiervoor methodieken zoals systeemdenken. Op basis van het onderzoek ontwikkelen de studenten in groep een activerende workshop voor leerlingen uit het secundair onderwijs (eerste of tweede graad). De studenten passen hierbij de principes toe van EDO (educatie voor duurzame ontwikkeling).
De uitdaging voor de studenten is om op activerende en onderbouwde manier leerlingen inzicht te geven in het onderzochte duurzaamheidsprobleem.
In het voorbereidingsproces zijn verschillende organisaties betrokken die experten zijn in duurzaamheid op inhoudelijk vlak en/of didactisch vlak. Organisaties waarmee de opleiding samenwerkt of heeft samengewerkt: Djapo, Join for water, MOS, Studio Globo en Oxfam (inleefateliers). Die organisaties reiken de studenten handvaten aan die zij integreren in hun onderzoek en workshop.
Student Lieven Claus schreef een opiniestuk over educatie voor duurzame ontwikkeling (EDU) en beschreef daarin ook zijn ervaringen als student in het KLIMAX! project. Lees hier het volledige stuk.
“Samenwerkingen zoals KLIMAX! zijn voorbeelden dat het onderwijs probeert te innoveren om toekomstige burgers klaar te stom voor de moeilijkheden die hen te wachten staan.” – student Lieven Claus