Dienst Partnerschappen en Service Learning in Thomas More hebben een gezamenlijk doel

15 jan 2025 | Blogbericht

Thomas More leidt studenten op tot geëngageerde wereldburgers via duurzame partnerschappen en Service Learning. Samen werken we aan een ecosysteem dat maatschappelijke betrokkenheid centraal stelt. Zo creëren we impact en maken we het verschil.

 

De MORE professional

Thomas More heeft in zijn visie op onderwijs en leren en in zijn visie op inclusie een doelstelling opgenomen om studenten op te leiden tot geëngageerde wereldburgers. Dit wordt versterkt door de keuze van vier Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) en de uitwerking van een nieuw project waarbij we de ambitie hebben om toekomstige professionals op te leiden die blijvend een verschil maken, zowel maatschappelijk als professioneel: de MORE professional. De M staat hierbij voor ‘Maatschappelijk geëngageerd’:  Studenten engageren zich om een positieve impact te creëren op de maatschappij. Zij zijn zich bewust van hoe maatschappelijke structuren en systemen kunnen leiden tot ongelijkheid, onrechtvaardigheid,… en kunnen zich hierover een gefundeerde mening vormen. Ook de centrale dienst Partnerschappen neemt hierin een rol op.

Dienst Partnerschappen

‘Ons team verbindt externe organisaties en mensen met onze interne TM community om samen duurzame leerwaarde te creëren.’

De dienst Partnerschappen heeft een ondersteunende en adviserende rol in het aangaan van samenwerkingen met externe organisaties en mensen, bijvoorbeeld in het bijstaan in onderhandelingen, administratieve ondersteuning met contracten, e.d. De dienst geeft tips en tricks over potentiële meerwaarde voor het onderwijs en de samenleving. Door deze centrale werking is zij in staat om best practices te delen met de hele organisatie. De dienst heeft een helicopterview over de structurele partnerschappen die worden aangegaan. Hierdoor kan zij interdisciplinaire samenwerkingen tussen opleidingen initiëren en de link leggen met de expertisecentra van Thomas More. Zo zijn we in staat om structurele partnerschappen ten volle uit te bouwen met een win-win voor de externe organisatie en de hogeschool. We bouwen aan een ecosysteem dat bovendien in lijn is met de missie en de visie van de hogeschool.

In het licht van het engagement dat Thomas More naar de samenleving opneemt met zijn ‘visie op inclusie’ en ‘visie op onderwijs en leren’, heeft de dienst partnerschappen hier ook een rol in op te nemen. De dienst Partnerschappen stimuleert en initieert duurzame samenwerkingen met non-profitorganisaties, goede doelen, vzw’s en maatschappelijke organisaties. We bieden opportuniteiten aan opleidingen om studenten bewust in contact te brengen met sociale vraagstukken zoals ongelijkheid en onrechtvaardigheid. Tegelijk versterken deze samenwerkingen de betrokken organisaties met frisse perspectieven en de inzet van getalenteerde studenten. Voorbeelden hiervan zijn de structurele samenwerkingen met Special Olympics en Scratch (jongereninitiatief op het Kiel in Antwerpen).

Via partnerschappen dragen we ertoe bij om gedreven vakmensen op te leiden die niet alleen inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt met een future proof diploma, maar die ook bijdragen aan een rechtvaardige en duurzame samenleving (de M van de More professional).

Samenwerking met Service Learning voor een waarderende SOAR

Om de impact van onze partnerschappen verder te versterken, zet de dienst Partnerschappen een SOAR-oefening in: een strategisch planningsinstrument dat staat voor Sterktes, Opportuniteiten, Aspiraties en Resultaten. In tegenstelling tot de traditionele SWOT-analyse heeft de SOAR een waarderende insteek en richt het zich op het benutten van sterktes om ambities te realiseren. Voor deze oefening werken we nauw samen met de dienst Onderwijs, met name Rebecca Resseler en Ellen Keur, vaandeldragers van Service Learning binnen Thomas More. Hun betrokkenheid biedt een unieke meerwaarde:

    1. Expertise in maatschappelijke projecten: Service Learning brengt uitgebreide ervaring mee in het verbinden van onderwijs en maatschappelijke uitdagingen. Zij helpen de sterktes van onze partnerschappen scherper te definiëren en nieuwe kansen te ontdekken.
    2. Innovatieve aanpak: Met hun vernieuwende methodieken dragen zij bij aan het ontwikkelen van een ecosysteem dat niet alleen in lijn ligt met onze visie, maar ook inspireert tot nieuwe vormen van samenwerking.
    3. Strategische verbinding met onderwijs: Hun inbreng zorgt ervoor dat de resultaten van de SOAR direct aansluiten bij de leerdoelen en ambities van onze opleidingen, waardoor studenten optimaal kunnen profiteren van de maatschappelijke contexten waarin zij leren en groeien.
  1. Een gezamenlijke missie voor duurzame impact
  2. De samenwerking tussen de dienst Partnerschappen en Service Learning weerspiegelt onze gedeelde missie: studenten kansen geven om zich te ontwikkelen tot geëngageerde wereldburgers. Door onze sterktes te bundelen, versterken we niet alleen onze interne community, maar ook de bredere samenleving.

Samen bouwen we aan een ecosysteem waarin studenten, organisaties en de hogeschool groeien in maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Dit proces ondersteunt onze visie om studenten niet alleen als professionals, maar ook als geëngageerde wereldburgers klaar te stomen om een positieve impact te maken. De SOAR-oefening met Service Learning markeert een belangrijke stap in het realiseren van deze ambitie.

Ann Van de Peer

Beleidsmedewerker Externe Relaties

 

Meer weten over de partnerschappen met Thomas More hogeschool? Neem een kijkje op https://thomasmore.be/nl/samenwerken/voor-bedrijven-en-organisaties/partner-worden