Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
Zoom out profilering
Instelling: UCLL
Docent: Leene Leyssen
![foto zoom out profilering ucll](https://www.servicelearningvlaanderen.be/wp-content/uploads/2025/01/foto-zoom-out-profilering-ucll-scaled.jpeg)
Algemene info
Educatieve bachelor kleuter- en lager onderwijs
Keuzeoptie bij de bachelorproef
Aantal studiepunten: 12
Gemiddeld aantal studenten: 8
In dit vak realiseren studenten kleuteronderwijs en lager onderwijs hun bachelorproef. De studenten zoeken een welzijnsorganisatie vanuit hun eigen interesse en bevragen de noden van de organisatie. Ze koppelen hier de onderzoeksvraag van hun bachelorproef aan.
Het vak omvat 12 studiepunten waarin ze 120u in contact komen met een kwetsbare doelgroep. Studenten zetten hierbij hun opleidingsgebonden kennis- en vaardigheden in in de organisatie waar ze samenwerken met mensen uit andere disciplines. In de reflectie is er expliciet aandacht voor de SDG’s en de sleutelcompetenties voor leraren uit het diversiteit in actie-kader.
De studenten worden ondersteund in een vijftal sessies waarin uitwisseling van ervaringen centraal staat. Verder ondersteunen de studenten elkaar door reflecties te posten en elkaar feedback te geven op een digitaal platform. Er is individuele ondersteuning door de docent bij het onderzoek: ondermeer door een driehoeksgesprek in de organisatie. Het vak wordt afgesloten met een ontmoetingsmoment in de opleiding tussen de studenten en de partnerorganisaties.
“Ik leef helemaal op van de liefde die ik krijg van die kindjes. Deze is nog intenser dan in de klas, waar ik nog altijd gezien wordt als iemand die de ‘echte’ juf helpt. In deze setting zijn wij, de andere begeleiders en ik, de personen waar ze naar opkijken (als rolmodel). Natuurlijk hebben sommige kinderen voorkeuren, maar we staan hier evenwaardig in. De samenwerking met mijn medebegeleiders loopt trouwens ook vlotter, we raken meer op elkaar ingespeeld. We hebben alle drie een andere stijl en andere sterktes waarmee we elkaar perfect aanvullen.” – student bachelor kleuteronderwijs over haar ervaringen bij vzw Kind en Taal