Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
Transdisciplinary Insights
Instelling: KU Leuven
Docenten: Andreas De Block, Karel Van Acker, Anne-Mieke Vandamme, Karin Hannes & Jorge Nova Blanco
Algemene info
Extracurriculair Honours Programme
Aantal studiepunten: 6
Gemiddeld aantal studenten: 30
Transdisciplinary Insights (TDI) is een honours programma voor bachelor- en masterstudenten, en doctoraatsonderzoekers aan de KU Leuven. Studenten werken over één academiejaar samen aan een challenge die vertrekt vanuit een wicked problem. De groepen bestaan uit studenten van verschillende opleidingsniveaus en opleidingen (minimum 3 verschillende faculteiten).Tijdens het vak leren studenten door samen met maatschappelijke actoren te werken aan hun challenge. Het vak voorziet werksessies die studenten theorie en middelen bijbrengen om hun challenge te benaderen (o.a. probleem definiëring en systeemdenken).
De studenten worden ondersteund door coaches (academische experten en/of studenten van vorige jaren). De coaches helpen studenten om de verschillende perspectieven in de groep te integreren in een gedeeld verstaan. De studenten gaan zelf op zoek naar externe partners om een aanpak voor het probleem te co-creëren. De resultaten van teams zijn divers zoals strips, spelletjes of een manifest. Centraal in het vak staat de ontwikkeling van competenties om met complexe problemen om te gaan.
“Als studenten werden we uitgedaagd om een maatschappelijk probleem te overdenken, er onderzoek naar te doen en om er nadien op een wetenschappelijk verantwoorde manier verslag over uit te brengen. Zo overstijgen we ons vakgebied, worden geconfronteerd met onze onwetendheid en krijgen de kans om aan te tonen dat we de capaciteiten hebben om de toekomende leiders van onze maatschappij te worden.” – student
“Als een Biomedische wetenschapper ervaar je enkel hoe mensen op één bepaalde manier denken. Tijdens dit Honours Programma heb ik geleerd dat dit helemaal anders is wanneer je in gesprek gaat met mensen met een andere achtergrond. Dit was voor mij een van de centrale lessen uit het programma, om te leren bruggen te bouwen tussen verschillende disciplines en om verschillende ’talen’ aan elkaar te verbinden.“ – student