Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Voorlezen aan huis

Instelling: Arteveldehogeschool

Docent: Bieke Vandamme

Algemene info

Educatieve bachelor kleuteronderwijs

Plichtvak

Aantal studiepunten: 5

Gemiddeld aantal studenten: 80 à 100

 

Voorlezen aan huis is een initiatief waarbij studenten kleuteronderwijs kinderen (5 à 6 jarigen) thuis voorlezen om hun taalontwikkeling te stimuleren en gelijke onderwijskansen te bevorderen. Door interactief voor te lezen en in dialoog te treden met ouders, ontwikkelen studenten hun communicatieve (interculturele) vaardigheden en leren ze omgaan met diversiteit. Het project richt zich vooral op kansarme gezinnen, waar voorlezen minder vanzelfsprekend is, door diverse redenen. Studenten krijgen praktische tips om een goede leesomgeving te creëren en leren hoe ze ouders kunnen betrekken bij het voorleesproces. Dit project draagt tevens bij aan de taalvaardigheid van kinderen en versterkt de band tussen school en gezin, met als doel de onderwijskansen van alle kinderen te vergroten.

Voorlezen aan huis biedt niet enkel voor de betrokken gezinnen een meerwaarde, ook voor onze studenten is het een rijke leerervaring. Studenten ervaren de cruciale rol van de sociale omgeving in de taalontwikkeling van kinderen. Daarnaast oefenen studenten hoe ze op een respectvolle en ondersteunende manier kunnen communiceren met ouders. Door deze interacties ontwikkelen studenten een dieper begrip van de uitdagingen waarmee deze gezinnen te maken hebben.

Door intervisie met medestudenten en reflectieopdrachten krijgen de studenten inzicht in hun eigen vooroordelen en leren ze constructief omgaan met onbekende situaties. Ze leren hun blik te verruimen, wat hun empathie en begrip voor verschillende leefwerelden vergroot.

Studenten werken niet alleen samen met de school, maar ook met de lokale bibliotheek. Ze ervaren hoe onderwijs kan bijdragen aan sociale rechtvaardigheid en maken zo voor het eerst kennis met Community Service Learning. Voorlezen aan huis bereidt onze studenten voor op hun rol als leerkracht en op hun bijdrage aan een inclusieve samenleving.

Deze ervaring heeft zeker een impact gehad op mijn kijk op interculturele ontmoetingen. Ik heb meer respect en empathie gekregen voor personen uit andere culturen. Vroeger kon ik me minder goed verplaatsen in een ander perspectief. Ik denk dat dit kwam door onwetendheid en angst. Iedere kleuterleerkracht zou dit project eens moeten meemaken of zelf opstarten op zijn of haar school. Dit heeft echt een meerwaarde voor zowel de kinderen als de leerkrachten. Als juf moet je de ouders zien als een gelijke, iemand die net als jij het beste voorheeft met het kind. Een duurzame samenwerking zal hier alleen maar in het voordeel spreken van het kind.– student 

Mijn kijk op interculturele ontmoetingen is veranderd op verschillende aspecten. Het heeft mij een inkijk gegeven in een andere cultuur, gewoontes en gezinsstructuur. Het heeft voor mij aangetoond dat, ondanks dat je je kinderen op een andere manier opvoedt en behandelt dan waar ik bekend mee ben, je nog altijd het beste wilt voor het kind. Deze ervaring heeft zeker een impact gehad op mijn kijk op interculturele ontmoetingen.– student