Voor het netwerkevent ‘Co-creatie en service-learning’ zoeken we voorbeelden van service-learningvakken, -projecten, -onderzoek,… waarin co-creatie tussen de verschillende stakeholders centraal staat.
Op vrijdag 21 februari 2025 organiseert het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs het netwerkevent ‘Co-creatie en service-learning’.
Johan De Wilde geeft de keynotelezing. Johan werkt als pedagoog, lerarenopleider, onderzoeker en coördinator van MyCompass aan de Odisee Hogeschool.
Voor de parallelle sessies zijn we nog op zoek naar praktijkvoorbeelden. Werk jij aan service-learning project waarin co-creatie centraal staat? Bekijk dan zeker de projectoproep en presenteer jouw case op het netwerkevent!
Meer informatie volgt binnenkort. De inschrijvingen openen eind november.
Voor het netwerkevent ‘Co-creatie en service-learning’ zoeken we voorbeelden van service-learningvakken, -projecten, -onderzoek,… waarin co-creatie tussen de verschillende stakeholders centraal staat.
9.00 – 9.30 uur
Onthaal met koffie
9.30 – 10.30 uur
Inleiding – spreker wordt nog bevestigd
Service learning is een specifieke manier om onderwijs vorm te geven. Deze methode is ontwikkeld door onderwijsprofessionals die vermoedelijk niet alleen expliciete opvattingen over onderwijs en de rol van onderwijs in de samenleving delen, maar ook een aantal impliciete over de richting die de samenleving zelf uit moet.
In de keynote zal Johan De Wilde het publiek vragen in welke van twee heel verschillende -actuele en prototypische – visies ze zich het meest herkennen. In de eerste dominante visie, verwant aan de OESO, wordt onderwijskwaliteit opgevat als goede testresultaten op gestandaardiseerde tests op een beperkt aantal cognitieve vaardigheidsdomeinen. In de tweede visie, in lijn met die van de UNESCO, wordt het concept onderwijskwaliteit verbreed tot de mogelijkheid tot transformatie van leerlingen en samenleving. Vreemd genoeg wordt de ambiguïteit van de inpasbaarheid van service learning in deze twee heel uiteenlopende onderwijsvisies niet opgelost door service learning te verbinden met bijkomende concepten als cocreatie, coaching- of inzetbaarheidscompetenties. Ze zijn immers op hun beurt net zo goed op tegengestelde onderwijsvisies te enten.
Naast een uitdaging biedt de brede waaier aan invullingen van al deze afzonderlijke concepten en de manieren om ze in service learning te integreren een grote kans aan opleidingsteams, partnerorganisaties en studenten die cocreërend, coachend en aan inzetbaarheid werkend met service learning aan de slag willen gaan. Wie de mogelijke conceptuele verwarring onder ogen ziet, beseft immers het belang van een goede afstemming over wat elke stakeholder onder elk concept afzonderlijk en onder het geheel ervan verstaat en ermee beoogt, alvorens er een gezamenlijke opleidingspraktijk op te schoeien. Die nood aan overleg is niet nieuw, hij wordt alleen acuter en krijgt een bredere agenda. De spreker zal met voorbeelden duidelijk maken dat in die samenspraak operationaliseringen van service learning kunnen ontstaan die in geen van beide prototypische onderwijsvisies passen, maar ze veeleer verzoenen.
10.45 – 11.00 uur
Pauze
11.00 – 12.30 uur
Parallelle sessie blok 1
12.30 – 13.30 uur
Lunch
13.30 – 15.00 uur
Parallelle sessie blok 2
15.00 – 15.30 uur
Afronding & reflectie
15.30 – 17.00 uur
Receptie & netwerkmoment
Het inschrijvingsgeld bedraagt 25 euro (inclusief lunch & receptie).
De inschrijvingen openen eind november 2024.