Publicaties van het Vlaamse netwerk
Boeken
Partners van het Vlaamse netwerk brachten de afgelopen jaren enkele relevante boeken over service-learning en community engaged learning uit. De ideale lectuur om je te verdiepen in de pedagogie!
Engaged Learning in Belgium
IDC Impact Series, Volume 2
Redactie: Courtney Marsh & Noël Klima
Publicatiejaar: 2022
This book wants to give an in-depth review of Engaged Learning initatives in Belgian higher education. It encompasses eight diverse Engaged Learning cases from six higher education systems across Belgium (Flanders and Brussels). Highlighted is the diversity and flexibility to be found within Engaged Learning initiatives. However, the one constant is each initiative’s commitment to a concept where reciprocity between the students, universities, and communities, is prioritised. While the examples themselves differ in their structure and intended outcomes, this diversity is a benifit of Engaged Learning and further cements the varied nature across the disciplines in Belgium.
Van zoekende student naar gedreven professional
Community Service Learning: een ervaringsgerichte onderwijsvorm
Auteurs: Bea Van Robaeys, Siene Van Hoorick & Vicky Lyssens-Danneboom
Publicatiejaar: 2022
Deze praktijkgids schetst de uitdagingen voor het opleiden van moderne onderwijs- en sociale professionals, en gaat uitgebreid in op cases, ervaringen van studenten en de reacties van wie ze begeleiden. Het pleit voor meer maatschappelijk geëngageerd en holistisch leren in het hoger onderwijs, dat zich verbindt met de samenleving en studentenen volop ondersteund om bekwame en gedreven professionals te worden.
Experiential Learning in Architectural Education
Design-build and Live Projects
Redactie: Burak Pak & Aurelie De Smet
Publicatiejaar: 2022
This book is an academic source of critical and practice-driven knowledge on experiential architectural design learning, provides methods for other ways of learning in the form of design-build and live projects, and offers design inspiration for community-engaged spatial practices relevant to both educators and practising architects and designers.
Service-Learning in het Hoger Onderwijs in Vlaanderen
Een stand van zaken. November 2022.
Publicatie van UCSIA i.s.m. de partners van het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs
Dit rapport geeft een overzicht van de integratie van de service-learning pedagogie in de verschillende hogeronderwijsinstellingen in Vlaanderen. Daarnaast toont het inspirerende praktijkvoorbeelden van service-learning vakken en projecten in diverse opleidingen. Deze voorbeelden bieden een inkijk in hoe service-learning vorm krijgt aan de verschillende partnerinstellingen en geven een wegwijs voor wie zelf met een service-learning project aan de slag wil.
Academische artikels & rapporten
Verschillende Vlaamse onderzoekers schreven wetenschappelijke bijdragen over service-learning in academische tijdschriften of in onderzoeksrapporten. Onderstaand een overzicht van de meest recente publicaties.
2024
- Somers, K. (2024). Service-learning & digital empowerment. Een reflectie met service-learning stakeholders uit het Vlaamse hoger onderwijs. Erasmus+ project SLIDE.
2023
-
- Geers, I., Meijs, L., & Somers, K. (2023). The Service-Learning & Digital Empowerment Manifesto.
- Mottart, M. (2023). Studenten over wederkerigheid, reflectie en leren in service-learning, Pedagogiek 43(1), 1-25
- Moriau, L. (2023). Community Engaged Research and Learning (CERL): a transformative approach to education. In Curriculum Innovation through Research, 33, p. 9. Centre for Educational Development, Queen’s University Belfast.
- Mottart, M., & Standaert, N. (2023). Towards Sustainable Institutionalization of Service-Learning: Strategies and Lessons Learned at KU Leuven. In Jouannet, C. & Arocha, L. (Eds.) Institutionalization of Service-Learning in Higher Education [Report]. Buenos Aires: CLAYSS, pp. 237-250.
- De Vleminck, J. (2023). Geen Seroquel maar Socrates: Over filosoferen met kwetsbare groepen, psyche 35(1), 7-9.
2022
- Claes, E., Schrooten, M., McLaughlin, H., & Csoba, J. (2021). Community service learning in complex urban settings: challenges and opportunities for social work education. Social Work Education, 41(6), 1272-1290
- Frigyik, M., & Matolay, R. (Ed.), Bates , C., Creus , A., Gmelch, N., McCann, S., McGowan, C., McKenna, E., Pérez, S. M., Moriau, L., Toarnickzy, A., & Van der Schueren, B. (2022). CIRCLET Guide for Facilitators: Learning Circles for Community Engaged Research and Learning [Training guide].
- McKenna, E. (Ed.), Bates , C., Creus , A., Frigyik, M., Gmelch, N., Matolay, R., McCann, S., McGowan, C., Moriau, L., Van der Schueren, B., & Toarnickzy, A. (2022). CIR
- CLET Guide for Lecturers: Resources to Implement Community Engaged Research and Learning in University Teaching and Pedagogy [Training guide].
- Moriau, L., Tondeur, J., Bertone, J., Huysmans, M., Temmerman, M., & Meurs, P. (2021). The engagement CUBE: a dialogical tool for designing, facilitating and monitoring engaged research and teaching strategies. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(4), 783-798
2021
- Van Stichel, E. (2021). Service Learning as a Response to the Church Call for Justice, Peace and Sustainable Development. In A. Peregalli & I. Beatriz.Service-Learning Pedagogy and the Teachings of the Church [Report]. Buenos Aires: CLAYSS, pp. 141-164.
2020
- Chmelka, A., Anderson, L., Ferraresi, E., Griffith, M., Klima, N., Marsh, C., … Sutela, E. (2020). Communities and Students Together (CaST): a state-of-the-art review of Engaged Learning in Belgium, Finland, Germany, Italy, Spain and the United Kingdom [Report].
In de media
De partners in het netwerk laten geen kans voorbij om aandacht op te eisen in de media voor het belang van maatschappelijk engagement in het hoger onderwijs.
Artikels
Vier Antwerpse masterstudenten stedenbouw werken leefbare oplossing uit voor Pelikaansite
Het Laatste Nieuws (mei 2023)
Philippe Truyts
Het Laatste Nieuws (november 2022)
Evert Wouters
‘Het idee dat al die mensen die niet werken luiaards zijn, is helemaal fout’
Humo (augustus 2022)
Lotte Beckers
De grootstad vraagt een ander sociaal werk
Sociaal.net (juni 2022)
Mieke Schrooten, Erik Claes, Ahmet Talan, Marco Van Stralen & Julie Clever