
IT’ers en sociale organisaties … matcht dat wel?
Jazeker! Onze studenten informatica werkten samen met sociale organisaties: ze analyseerden websites om ze toegankelijker te maken, draaiden mee in de Digibanken, … Ze maakten het verschil om digitalisering voor iedereen toegankelijker te maken. De organisaties waren zeer tevreden over de samenwerking.
Zeldzame combinatie
Aanvankelijk werden er wel wat wenkbrauwen gefronst: een opleiding informatica die met service-learning aan de slag gaat bij sociale ondernemingen? Gaan die elkaar wel begrijpen? Heeft dat kans op slagen? Het is een combinatie die (nog) niet vaak voorkomt, maar zeker wel geslaagd was.
“Dat de opleidingen informatica er resoluut voor kiezen om hier een stamvak van te maken en zo alle studenten mee te trekken op het service-learning pad vind ik ongelofelijk mooi. Ze worden niet enkel als professional opgeleid maar ook als mens, wereldburger en inspirerende netwerker.”
Match made in heaven
Voor zowel studenten als organisaties was dit een vruchtvolle samenwerking. Maar liefst 5 verschillende projecten in 2 thema’s werden op poten gezet.
Thema duurzame energie
Use case Sint Pieterscollege: Studenten inventariseerden meer dan 1000 laptops en hun energieverbruik in deze Leuvense secundaire school. Op basis daarvan maakten ze een inschatting van hoeveel zonnepanelen er nodig zijn om al die toestellen van energie te voorzien. In samenwerking met het Belgian Institute for Sustainable IT, deden ze een inventarisatie om de digitale CO2-voetafdruk van de school te meten en te begrijpen. Daarnaast werden aanbevelingen gedaan om de duurzame IT-maturiteit van de school te optimaliseren.
Thema Digitale inclusie
Website toegankelijkheid: Studenten maakten een analyse van de toegankelijkheid van websites door digitaal kwetsbare gebruikers ervan te observeren. Aan de hand van de toegankelijkheidsmonitor stelden ze een verbeteringsrapport op. Dit deden ze bijvoorbeeld voor populaire websites van De Morgen, Het Laatste Nieuws, Sporza, …
Digibanken: Studenten liepen mee in de werking van de Digibanken. Tijdens vrije inloopmomenten werkten ze aan de digitale competenties van senioren, mensen met een beperking, werkzoekenden, anderstalige nieuwkomers,… Daarnaast organiseerden ze workshops voor deze doelgroepen. Kortom, ze versterkten de toegang en digitale vaardigheden van digitaal kwetsbaren.
Digital 4 Youth: In samenwerking met ‘Digital 4 youth’ zamelden studenten oude en ongebruikte IT-materialen en toestellen in. Ze werkten ook aan bewustmaking van het belang van recyclage van toestellen door ze tijdig in te leveren.
Informatiehub: Studenten identificeerden op basis van observaties de moeilijkheden die digitaal kwetsbare personen ondervinden bij het gebruik van specifieke digitale toepassingen, zoals bijvoorbeeld een afspraak maken voor een oudercontact. Ze maakten op basis daarvan een uitgebreide gebruikershandleiding met stapsgewijze uitleg. Vervolgens werd ook het gebruik van de handleiding geobserveerd en waar nodig aangepast.
Studenten Emma Liefsoens en Benoît Stroobants hielpen mee in de digibanken: “We hebben digitaal kwetsbaren geholpen met IT-vragen. Het was interessant om te zien hoe mensen omgaan met wat wij als IT’ers bouwen. Voor ons lijkt het vaak supereenvoudig hoe alles in elkaar steekt, maar voor kwetsbare groepen is dit vaak heel moeilijk.”
Leerkansen voor iedereen
Voor de sociale organisaties is deze samenwerking een unieke kans om frisse inzichten te vergaren en nieuwe ideeën te laten ontwikkelen. Voor studenten is het een uitgelezen kans om hun horizonten te verbreden. Om te leren denken en kijken naar een uitdaging vanuit verschillende hoeken door met verschillende profielen in interactie te gaan, zo beamen ook de docenten en partners in het project:
“Wij geloven heel erg in de nabijheid zodat mensen snel geholpen worden. Wanneer studenten de ervaring hebben gehad om met verschillende doelgroepen te interageren, weten ze wat voor hen moeilijk is. Wanneer ze later aan de bron zitten – aan de ontwerptafel zeg maar -, kunnen ze rekening houden met die moeilijkheden. En dus digitale inclusie vanaf het begin integreren. – Kamala Leemans, projectcoördinator Stad Mechelen

“Ik ben geraakt door deze studenten Informatica. Dat ze leren door achter hun computer uit te komen, die interactie op te zoeken en zo een impact hebben om het leven van veel digitaal kwetsbare mensen, Dat is prachtig. En ik ben uiteraard blij dat ze dit in samenwerking met Leuvense organisaties hebben gedaan.” – Lalyn Wadera, schepen van Onderwijs in Leuven
“Onze studenten worden uitgedaagd een taal te vinden om te communiceren over iets wat voor hen vanzelfsprekend is, maar voor anderen helemaal niet. Tegelijkertijd werken ze ook aan hun eigen social skills door in interactie te gaan met doelgroepen die ze anders zelden zouden tegenkomen. Voor sommigen is dit een flinke uitdaging, temeer omdat het veraf staat van de leerdoelen in de klassieke informaticavakken. Maar we geloven sterk in de meerwaarde van deze ontmoetingen en hopen dat ze de inzichten en vaardigheden die ze hier opdoen bij hun Service-Learningervaring zullen meenemen in hun verdere loopbaan. We zijn supertrots dat onze studenten meestappen in het verhaal en het ‘leren door maatschappelijk engagement’ omarmen.” – Marie-Anne Verdeyen, lector IT & Society en Service-Learning coach
Liesbeth Nozy
Medewerker Communicatie
Meer weten over service-learning aan UCLL? Neem een kijk je op https://www.ucll/nl/samenwerken/service-learning
