Studenten van het VIVES honours degree gaan aan de slag met het Brugse kaaidistrict
In het academiejaar 23-24 namen achttien VIVES studenten deel aan het Honours Degree. De studenten werden uitgedaagd door Stad Brugge om bij te dragen aan het klimaatplan ‘Brugge naar Morgen’. De vier studententeams toonden de jury uiteenlopende visies op hoe het Kaaidistrict de stadswijk van de toekomst kan worden op vlak van retail, food, eco toerisme, sociale en deeleconomie.
Het honours degree aan VIVES
In onze snel evoluerende kennissamenleving is professionele expertise van groot belang. Dit gaat verder dan enkel vakkennis; het ontwikkelen van brede academische vaardigheden (de VIVES-competenties van de 21e eeuw) is minstens even cruciaal. In VIVES zijn dit de volgende competenties: internationale competenties, duurzaam handelen, interdisciplinair samenwerken, ondernemerschap, levensbeschouwelijke competenties, mediawijsheid, en omgaan met diversiteit.
Met het Honours Degree-programma dragen we bij aan het ontwikkelen van deze vaardigheden. In het VIVES Honours Degree krijgen 18 gemotiveerde derdejaarsstudenten – geselecteerd over de verschillende studiegebieden van VIVES – de kans om gedurende het eerste semester interdisciplinair aan de slag te gaan met een maatschappelijk relevant vraagstuk. Hoewel de nadruk vooral ligt op ‘interdisciplinair samenwerken’ en ‘ondernemerschap’, komen ook de andere VIVES-competenties in meer of mindere mate aan bod. Het Honours Degree fungeert zo als een proeftuin voor ondernemerschap en interdisciplinariteit.
In het academiejaar 23-24 was Stad Brugge de opdrachtgever voor het honours degree. In het kader van het klimaatplan ‘Brugge naar Morgen’ neemt Brugge met het gebied “Kaaidistrict” deel aan het Europees project Re-Value Cities, een project om te onderzoeken hoe – door middel van planning en stadsontwikkeling – een stad kan bijdragen aan een klimaatneutrale toekomst. De studenten kregen een challenge voorgeschoteld op de kick-off van het honours degree: Hoe kunnen we projectontwikkelaars overtuigen om klimaatneutraal en klimaatrobuust te ontwikkelen en op een meer collectieve manier na te denken en te handelen over hun projecten om zo het Kaaidistrict aantrekkelijker te maken voor diegene die er woont en/of werkt?
Streven naar een duurzame, circulaire stad is een uitdaging met veel dimensies. De vier studententeams (Revalue Retail, Toope, Brugge die Scone en Kaainest) toonden de jury dan ook uiteenlopende visies op hoe het Kaaidistrict de stadswijk van de toekomst kan worden op vlak van retail, food, eco toerisme, sociale en deeleconomie.
Kraainest: Duurzaam waterbeheer en groene ruimte als middel voor gemeenschapsvorming
Het Kaainest-project speelt in op twee grote uitdagingen in stedelijke omgevingen: het gebrek aan duurzame waterbronnen en het tekort aan groene ruimte voor buurtbewoners. Het project biedt een creatieve oplossing met twee speerpunten:
- Duurzaam regenwaterbeheer: In een wereld waar water steeds schaarser wordt, biedt Kaainest een innovatieve oplossing door regenwater lokaal op te vangen, te bufferen en beschikbaar te maken voor bedrijven en gemeenschappen. Dit zorgt voor een duurzame aanvulling op traditionele waterbronnen, met een sterke focus op milieubewustzijn en circulariteit.
- Samentuin en buurtboomgaard: Naast waterbeheer zet Kaainest ook in op het vergroenen van de buurt met een samentuin en een buurtboomgaard. Deze ruimtes fungeren als ontmoetingsplaatsen waar bewoners samen kunnen tuinieren en genieten van de natuur. De tuin en boomgaard dragen niet alleen bij aan de ecologische waarde van de wijk, maar versterken ook de sociale samenhang tussen buurtbewoners van alle leeftijden en achtergronden.
Wat het Kaainest concept doet opvallen, is de focus op nauwe samenwerking tussen lokale partners, zoals overheden, milieugroepen en buurtverenigingen; een samenwerking die ervoor moet zorgen dat het project niet alleen ecologische, maar ook sociale doelstellingen behaalt.
Het honours degree als concept voor maatschappelijk geëngageerd toekomstgericht denken
Bij het honours degree worden studenten uitgedaagd om toekomstgericht na te denken over de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden. Het is een intensief traject voor de studenten waarbij ze geconfronteerd worden met uitdagingen die meestal niet dicht bij hun leefwereld en/of opleiding liggen. Maar stapsgewijs (via een bootcamp, tussentijdse jurymomenten en masterclasses door experten), en onder begeleiding van hun coach leren studenten hoe dit soort uitdagingen aan te pakken startende vanuit hun eigen discipline. En alhoewel de verschillende groepen vaak tot zeer verschillende concepten komen, zijn de principes onderliggend aan die concepten vaak wel gelijkaardig: duurzaamheid, co-creatie, circulaire economie, sociale cohesie,…
En het resultaat? We vragen het de studenten zelf!
Bram Pynoo
Medewerker Onderwijsontwikkeling & Professionalisering
Meer weten over service-learning aan UHasselt?
Neem een kijk je op https://www.uhasselt.be/nl/over-hasselt/civic