Vereerd om studenten te mogen begeleiden!

10 dec 2024 | Blogbericht

‘Project’ een service-learning vak binnen de bachelor Orthopedagogie van de AP hogeschool. Het vak vertrekt van een praktijkprobleem van een partnerorganisatie. Daar gaat een studentengroep mee aan de slag onder het steunend oog van een coach. We laten de drie partijen (studenten, partner en coach) aan het woord.

 

 

Het ‘Project’ in de bachelor Orthopedagogie

Aan het einde van de bachelor Orthopedagogie aan de AP Hogeschool maken studenten een eindwerk, binnen onze opleiding bekend als het Project. Dit (onderzoeks-)project begint met een concreet praktijkprobleem. Het doel is dat studenten binnen dit Project aantonen dat ze alle competenties hebben verworven die een praktijkgerichte orthopedagoog moet bezitten.

We richten op ons hier op één specifiek project. Een project dat wordt uitgevoerd voor het regionaal expertisecentrum dementie (ECD) ORION in samenwerking met het Psychogeriatrisch Netwerk (PGN). Studenten vonden deze samenwerking uiterst interessant omdat deze hen inzicht gaf in de specifieke zorgnoden van personen met Downsyndroom die dementie ontwikkelen. “Het is leerrijk omdat het bruggen slaat tussen kennisdeling en praktijkervaring in de hulpverlening,” aldus een van de studenten.

In een klein team gingen de studenten aan de slag Samenwerkings- en communicatieve vaardigheden komen ruim aan bod: ze oefenen binnen hun team met verschillende rollen binnen deze samenwerking, zoals leiderschap. Er wordt ruimte gemaakt voor zowel positieve als constructieve intervisie. Mogelijke spanningen worden openlijk besproken om tot een betere samenwerking te komen. Studenten doen aan teambuilding en creëren zo ook ruimte voor informele contacten die het taakgericht werken ten goede komen.

Een praktijkonderzoek als basis voor het eindproduct

Voor de uitwerking van het praktijkprobleem maken studenten gebruik van de cyclus van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Ze voeren gesprekken met de opdrachtgever en gaan op studiebezoek bij andere voorzieningen in binnen- en buitenland. Ze nemen interviews af en/of voeren observaties uit. Dankzij dit praktijkwetenschappelijk onderzoek doen ze inspiratie op om een antwoord te formuleren op hun onderzoeksvraag. Daarnaast komen ook een brede waaier aan maatschappelijk relevante vragen naar voren die ze nemen in de uitwerking van het probleem. 

Binnen het project kunnen de projectgroepen ervoor kiezen om een internationale studiereis te maken. Deze groep ging op verkenning bij enkele voorzieningen en organisaties in Rotterdam. Ze vertellen: “De studiereis naar Rotterdam gaf waardevolle inzichten in hoe Nederland verschilt in aanpak en ondersteuning, wat nieuwe perspectieven en mogelijke verbeterpunten opleverde voor de Belgische zorgpraktijk. De grootste uitdaging is het ontwikkelen van concrete handvatten voor hulpverleners die rekening houden met de complexe en unieke noden van deze doelgroep, en het vertalen van de opgedane kennis naar de Belgische context.”

Docent en partner aan het woord

Studenten staan er in het proces niet alleen voor; een coach begeleidt hen van begin tot einde. De coach van dit project zegt: “Ik voel mezelf bevoorrecht om de studenten te mogen begeleiden bij hun Project. Zij bezitten reeds veel vaardigheden om zowel het proces als het product tot een goed einde te brengen. Ik kijk vaak met veel bewondering toe hoe goed hun samenwerkings- en communicatieve vaardigheden al zijn.” Samenwerken en theorie verwerken loopt vaak meer dan vlot, maar het vertalen naar de praktijk of in een product is een grotere struikelblok. “Op taakgericht vlak zijn ze soms nog een beetje onzeker, maar met duidelijke instructies en feedback lukt het wel. Het is prettig om vast te stellen dat de studenten echt openstaan voor constructieve feedback en hier onmiddellijk mee aan de slag gaan. Kortom, voor mij is het geen uitdaging, maar een plezier om onze gemotiveerde studenten te begeleiden bij hun afstudeerproject.”

En de opdrachtgever? Die is meestal zeer tevreden met wat studenten aan het einde kunnen opleveren. “Nieuwe wegen, andere inzichten, verfrissende ideeën komen zo in onze werking binnen gewaaid” vat een van hen het samen.

Bart Hofman

Docent orthopedagogie

Met dank aan ORION i.s.m. PGN, de coach en natuurlijk de studenten: Cheyenne, Emma, Ine, Leen, Joy & Melissa.

 

 

Meer weten over de onderwijsvisie van AP hogeschool kan hier.