UCLL-studenten duiken in de wereld van Minecraft voor openingsfeest HONK vzw
Vijf UCLL-studenten uit de KMO-richting van Management gingen in zee met HONK vzw. Deze non-profit organisatie begeleidt 13 jongeren met een mentale beperking naar hun droom: zelfstandig wonen in het HONK-huis. Voor de organisatie van het openingsfeest van het HONK-huis namen de studenten het heft in handen.
Wat is HONK vzw?
HONK vzw is een organisatie die jongeren met een beperking begeleidt. Ze wordt gerund door de ouders van de jongeren, samen met vrijwilligers en medewerkers. Taja, begeleidster bij HONK vzw: “We bezorgen de jongeren een dagbesteding op maat en laten hen groeien naar zelfstandig wonen in het HONK-huis. We besteden daarbij veel aandacht aan het integreren van onze jongeren in de maatschappij.” Loes: “Die inclusie vinden we belangrijk. Het maakt dat onze jongeren kunnen bijdragen aan de maatschappij. Tegelijkertijd leert de maatschappij van deze jongeren. Ze zien en voelen hoe samenwerking een meerwaarde kan betekenen.”
Een grote stap richting hun ultieme doel is vandaag gezet. Het HONK-huis staat er en op termijn zullen de jongeren daar samen zelfstandig wonen. Maar eerst is het feest! Hun huis wordt feestelijk ingehuldigd op 17 juni. Voor de organisatie van dat feest konden ze rekenen op vijf UCLL-studenten KMO.
“Elke student zou tijdens zijn studies een service-learning ervaring moeten krijgen. Je blik op de wereld wordt meteen een stuk groter.” (Jens, student)
UCLL-studenten helpen een handje met het feest
Een feestelijke opening organiseren? Dat is een fluitje van een cent voor studenten KMO & Ondernemen aan UCLL!
Lotte Ovaere, docent Service-Learning bij Management: “Een event organiseren behoort inderdaad tot de core business van onze opleiding. Maar waar het hier natuurlijk om draait is de service-learning ervaring.” Lotte was aangenaam verrast door wat haar studenten in amper drie weken tijd realiseerden en leerden. “Vandaag presenteerden alle studententeams hun service-learning project aan medestudenten, opdrachtgevers, docenten en coaches. Dit was een mooie kans om even na te praten met de studenten. En uit die gesprekken kon ik afleiden dat echt elke student intuïtief geleerd heeft van service-learning: over het topic, de doelgroep, de opdrachtgever of alledrie.”
Jens, student KMO & ondernemen: “Toen we hoorden dat we een dagje konden meedraaien met de HONK’ers hebben we ons wel voorbereid. Ik ben zelf nog nooit echt in contact gekomen met mensen met een mentale beperking. We zochten dus informatie en tips over waarop je kan letten als je in interactie gaat met hen.
Elion, student KMO & Ondernemen: “Een praktische les die ik meeneem is om niet enkel oog te hebben voor de economische kant van een evenement maar ook voor de wensen en noden van het doelpubliek. We waren die eerste week zo bezig met alles tot in de puntjes te verzorgen en organiseren, dat we vergaten wat de HONK’ers zelf wilden. Daarop gingen we op zoek naar meer inclusie en kwamen we voor de catering uit bij Balls & Glory, een bedrijf waar mensen met een beperking mee helpen in het bereiden van de maaltijden. En met onze keuze voor Minecraft om de feestlocatie visueel uit te werken hadden we een schot in de roos.” Jens, “Ik wil ook nog graag vermelden dat we allemaal enorm veel bewondering hebben voor de medewerkers van HONK. Hoe zij echt elke dag positief en enthousiast bezig zijn met de HONK’ers, ook als het eens wat minder gaat, dat verdient respect. Als ik er zo over nadenk zou elke student tijdens zijn studies een service-learning ervaring moeten krijgen. Je blik op de wereld wordt meteen een stuk groter”.
Het begon allemaal met de service-learning boostercampagne
“Als ik zie hoe mijn studenten, maar ook de opdrachtgever, hiervan geleerd hebben, dan denk ik dat de hogeschool hier gerust nog wat meer op kan inzetten.” (Lotte Ovaere, docent)
Lotte Ovaere: “Ik ben heel blij dat ik vorig jaar deelnam aan de Service-Learning Boostercampagne, die jaarlijks wordt opgezet door Uniservitate. Dat is een netwerk vanuit de Associatie KU Leuven, waarbij zeven Vlaamse katholieke hogescholen service-learning versterken in hun opleidingen. Dankzij die booster kreeg ik een tweedaagse opleiding en begeleiding voor het opzetten van mijn service-learning vak. Want het vraagt toch wel wat engagement om zo een project op de wereld te krijgen. Bijvoorbeeld, de partners zoeken (vzw’s of andere organisaties) waarmee de studenten kunnen samenwerken is iets dat grotendeels bij ons als docent ligt. En ook de opvolging en begeleiding van partners en de studenten is best intensief. Maar ik vond het heel leuk om te doen en heb er veel energie uit gehaald. En als ik zie hoe mijn studenten hiervan geleerd hebben, maar ook de opdrachtgever – door de expertise van de studenten – dan denk ik dat de hogeschool hier gerust nog wat meer op kan inzetten.”
Lotte Ovaere
Docent Service Learning, opleiding Management
UCLL
Meer weten over service-learning aan UCLL? Neem een kijkje op www.ucll.be/nl/samenwerken/service-learning