CSL-Award voor impactvolle samenwerking: onderzoek naar omstaandertrainingen van Stad Gent en UGent

7 aug 2024 | Blogbericht

Aan de faculteit politieke en sociale wetenschappen wordt Community Service Learning als werkvorm in verschillende vakken gebruikt. Elk jaar wordt een CSL-award uitgereikt aan het meest inspirerende project. In het academiejaar 2022-2023 ging de award naar Ruth Coene, Sara De Haes, Fleur Soete en Fran Vanassche, die het effect van de omstaandertraining van de Stad Gent onderzochten. Melissa Ceuterick begeleidde het werkcollege Gezondheidssociologie en Sociale Demografie als titularis, Lisa Colman nam de coaching van dit groepje op zich.

Een duurzaam project

Opvallend aan dit project is dat dit het derde jaar was dat studenten vanuit het vak ‘Gezondheidssociologie en Sociale Demografie’ werken op deze specifieke vraag van Stad Gent. De stad wilde de impact van haar omstaandertrainingen evalueren om betere beleidskeuzes te kunnen maken. Deze trainingen leren mensen grensoverschrijdend gedrag herkennen en daar effectief op te reageren als omstaander. De vraag van Stad Gent was om te weten of dit ook in de praktijk werd bereikt.

Over de drie jaren heen hebben de verschillende groepen studenten telkens een stap verder gezet en bouwden ze daarbij voort op elkaars werk. Het eerste jaar werd het voorbereidende werk gedaan met de ontwikkeling van een survey vanuit de theorie. Het leverde een eindrapport op waarin verschillende opties voor de survey werden voorgesteld. In het tweede jaar stelde een tweede groep studenten de eigenlijke survey op en werd die op verschillende momenten afgenomen: voor, kort na en drie maanden na de training. De survey peilde naar de attitude van de deelnemers, specifiek naar hun perceptie van onaanvaardbare situaties en hoe ze erop zouden reageren, om zo te achterhalen of hun attitude (op lange termijn) veranderd was.

In het derde jaar analyseerden Sara, Fleur, Ruth en Fran de verzamelde data en stelden een beleidsrapport op met concrete aanbevelingen, waarmee het project succesvol werd afgerond.

Een nauwe samenwerking tussen studenten en stad

Hoewel je dat bij een onderzoeksproject misschien niet zou verwachten, was er een sterke samenwerking tussen de Stad Gent en de studenten, met een grote betrokkenheid van beiden naar het project toe. Sara, Fran, Ruth en Fleur waren al sterk gemotiveerd van bij het begin doordat ze zelf hadden gekozen voor dit project. Doordat zij allen op hun manier ervaring en affiniteit met het onderwerp hadden, kregen zij hun eerste keuze. Na de match met Stad Gent gingen de studenten voor de eerste keer langs bij de stad voor een kennismaking en namen vanaf dan het project echt zelf in handen, met ondersteuning van een UGent-coach.

De studenten werkten nauw samen met het team van Stad Gent. Ze kozen ervoor om een wekelijks vast werkmoment te plannen op kantoor bij het team van Stad Gent. Hierdoor ontstond een nauwe afstemming, kregen de studenten ook echt inzicht in hoe de dienst werkt, voelden ze zich sterk betrokken bij het project en ondergingen ze ook een grote professionele ontwikkeling. Voor de Stad Gent resulteerde de betrokkenheid van de studenten in een beleidsrapport met relevante en bruikbare aanbevelingen. Voor de studenten was de concrete bijdrage aan de organisatie en de potentiële impact op het beleid een grote motivator.

“In dit project konden we ervaren hoe je met die analytische vaardigheden ook veranderingen kunt bewerkstelligen via beleid. We kregen inzicht in een niet-academische context en zagen de relevantie van sociologie in de praktijk.”              Sara, studente sociologie

Impact

De studenten konden concluderen dat er een positieve verandering was bij de deelnemers van de omstaandertraining in hun attitude ten opzichte van ongewenst gedrag en in hun reacties. Ze werden minder tolerant ten opzichte van ongewenst gedrag, waren zich beter bewust van micro-agressies en zouden er beter op reageren met de aangeleerde strategieën tijdens de training. Hoewel andere factoren ook kunnen hebben bijgedragen aan deze veranderingen, was de algemene impact positief.

Het project had ook een positieve impact op de studenten en de organisatie. Sara beschreef het als volgt: “Als sociologiestudenten vertrekken we vaak vanuit een analytische blik op de werkelijkheid. Je leert tijdens de opleiding hoe je de samenleving kan begrijpen en eventuele maatschappelijke problemen kan identificeren. In dit project konden we ervaren hoe je met die analytische vaardigheden ook veranderingen kunt bewerkstelligen via beleid. We kregen inzicht in een niet-academische context en zagen de relevantie van sociologie in de praktijk. Dit verruimde onze blik en we ontwikkelden veel professionele vaardigheden, vooral sociale, onder andere doordat de context minder afgebakend was dan bij andere groepswerken.”

Melissa benadrukt de meerwaarde van CSL als werkvorm: “In de opleiding leer je onderzoek uitvoeren in ideale omstandigheden, maar in de praktijk zie je hoe dingen vaak anders lopen. De realiteit van het werkveld is soms onvoorspelbaar en complex. CSL confronteert studenten hiermee tijdens hun opleiding, wat van grote waarde is.”

Lobke Van Damme

Onderwijsondersteuner UGent

 

Meer weten over service-learning aan UGent?

Neem een kijk je op https://www.ugent.be/ps/nl/opleidingen/community-service-learning.htm